Een watertap in je horecazaak verhoogt niet alleen je marge, maar bespaart je ook een hoop werk en ruimte
Wie zijn de gebruikers van Robi en waarom kozen ze voor onze watertap? We zochten er enkele op en vroegen hen naar hun ervaringen. Op een vroege vrijdagochtend trekken we naar de Gentse Vrijdagmarkt waar we hebben afgesproken met Lino Van Reeth, geboren en getogen op datzelfde plein. Lino groeide er op in een familie van horecaondernemers. Geen wonder dat het na verloop van tijd ook bij hem begon te kriebelen. Ondertussen is hij samen met zijn echtgenote al enkele jaren trotse eigenaar van Café Ventura, een bruisend cafe op de – hoe kan het ook anders – Vrijdagmarkt. Sinds kort baten ze ook het aanpalende Café Albatros uit. Water tappen ze in beide zaken uit de watertap. Spraakwaterval Lino vertelt honderduit over zijn café en de vele voordelen van Robi.
“In de Ventura komen mensen van 20 tot 70 jaar”, steekt Lino van wal. “We hebben een aangenaam publiek, veel mensen uit de cultuursector ook. Het gaat er hier altijd kalm en vredelievend aan toe. Op vrijdag en zaterdag draait een dj plaatjes, is het vaak heel druk en is de sfeer meer uitgelaten.”
Hoe kwam hij er dan toe om voor kraanwater te kiezen? “Dat bewustzijn is stilaan gegroeid. Toen wij klein waren, werden we amper geconfronteerd met milieuproblemen. Maar via mijn kinderen, die daar onder meer via de school wél bewust mee bezig zijn, begin je zelf ook meer na te denken. En je beseft dan dat het ook anders kan! En dus waren we snel gewonnen voor het idee om in onze beide zaken een Robi-tap te installeren.”
En dat is voor Lino duidelijk een win-win verhaal. “Vroeger serveerden we water in kleine flesjes aan de gewone horecaprijs. Maar ondertussen zijn we dus overgeschakeld naar kraanwater. En zowel het milieu, de klant als wij als ondernemer varen er wel bij. De reactie van de klanten op de Robi-tap is unaniem positief. Het water smaakt minstens even goed - persoonlijk vind ik het zelfs lekkerder - en de klant betaalt minder dan vroeger voor een groter glas water. En dus is iedereen tevreden!”
Duurzaamheid is voor Lino een evidentie. “We pakken er niet echt mee uit dat we hier duurzaam bezig zijn. Het is bijvoorbeeld niet dat we er extra over communiceren. Dingen die evident zijn, moet je niet van de daken schreeuwen. Het is gewoon de logica zelf. Net zoals we ook niet aan de ruit afficheren dat iedereen zijn groentjes moet opeten omdat dat gezond is.” (lacht)
Wat zijn voor Lino de grote voordelen van Robi? “Dat is heel simpel samen te vatten. Het is goedkoper voor de klant, goedkoper voor mij als ondernemer en uiteraard beter voor het milieu. Gedaan dus met transport van die vele flesjes. Ook voor het personeel is het heel makkelijk. We hoeven niet langer te sleuren met bakken en frigo’s vullen. Het water komt gewoon gekoeld en gefilterd uit de tap. Er zijn dus alleen maar voordelen aan de Robi-tap. Ik zou niet weten wat het nadeel is!”
Ook over de dienstverlening van Robi is Lino positief. “Zowel mijn vrouw als ik zijn heel gevoelig aan mensen. Er moet een klik zijn op menselijk vlak om zakelijk samen te werken. Het team van Robi bestaat gelukkig uit fijne en warme mensen en dus waren we snel overtuigd om met hen in zee te gaan. We waren één van de eerste cafés met een Robi-tap en zijn nog steeds heel tevreden over de samenwerking.”
Zelfs op privé-vlak is er ondertussen een positieve impact. “Door Robi en mede door onze kinderen, is er ondertussen een groeiend milieubewustzijn. Het gebruik van water bij ons thuis bijvoorbeeld is serieus aangepast. Zelf drinken we enkel nog kraanwater en we proberen ook zo weinig mogelijk water te verspillen.”
Heeft hij nog een boodschap aan collega-horecaondernemers? “Ik kan Robi alleen maar aanraden aan alle cafés en restaurants. Ik zou echt niet weten waarom je het niet zou doen. Er zijn gewoon geen nadelen aan, zo simpel is 't! Er zijn alleen maar voordelen aan, voor zowel de klant als voor de cafébaas zelf. Het vergt wel een éénmalige investering, maar die haal je er binnen het jaar of binnen de twee jaar uit. Dus ik kan mij niet inbeelden waarom je het niet zou doen. En moesten alle cafés effectief met de Robi-tap werken, dan zouden we ook al een serieus stuk doen voor het milieu.”
Interview en tekst: Peter D'Herde van Totaalburo
Foto's en Video: Gil Plaquet