PRACTICE WHAT YOU PREACH, BUT DON'T OVER PREACH. Hoe Paradise City Festival de hele eventsector de weg wijst. En waarom "besmettingsimpact" hét woord van het jaar moet worden!
Afgelopen weekend vond voor de 9de keer Paradise City Festival plaats. Van in het begin kiest dit festival ervoor om in te zetten op duurzaamheid. Wij plaatsen er al jaren Robi Professional watertaps. Er zijn wel (steeds) meer events die resoluut kiezen voor duurzaamheid, maar zonder twijfel zit Paradise City hier in het internationale koppeloton (A Greener Future, riep Paradise City onlangs uit tot HET duurzaamste festival van de wereld).
1. Van in het begin werkt Paradise City met een langetermijnplan, dat niét alleen over afval of bekers gaat, maar echt àlle aspecten van duurzaamheid integreert. Lees er meer over hier.
2. Paradise City meet ook jaarlijks effectief de impact van hun duurzaamheidsinspanningen, i.s.m. CO2LOGIC, en maakt deze resultaten ook openbaar (hun laatste CO2-rapport vind je hier.
3. Paradise City maakt ook écht verschil op gebied van impact door mobiliteit. En dat is héél belangrijk, omdat mobiliteit voor events zowat 70% van de CO2-uitstoot uitmaakt. Mobiliteit is en blijft de olifant in de kamer voor vele events.
4. Het festival slaagt erin om hun duurzaamheidsbeleid en hun partnerships aan elkaar te koppelen, waar dat bij vele festivals nog gescheiden werelden zijn. Het motto van Paradise City is: Onze sponsors moeten ons helpen om te verduurzamen of wij moeten hen duurzamer maken. Mooie voorbeelden zijn Eneco Belgium die er een hoop zonnepanelen installeert, en The Coca-Cola Company die zorgt voor tapinstallaties voor frisdrank en zo aantoont dat frisdrank op festivals ook kan zonder single use pet-flesjes.
5. Paradise City communiceert uitgebreid over hun duurzaamheidsbeleid. MAAR dit festival maakt vooral verschil door dit goed gedoseerd te doen. Je krijgt noch online, noch op het festival, het gevoel dat het duurzaamheidsverhaal je wordt opgedrongen, het wordt op een heel toegankelijke manier "aangeboden". Het festivalterrein staat vol met communicatie over duurzaamheid, maar de manier waarop is stijlvol, subtiel en positief. Dit is het resultaat van de no-nonsens visie van duurzaamheidsverantwoordelijke Esther Koshari. Voorbeeldje: de hele catering van het festival is vegetarisch, maar dit wordt eigenlijk nergens echt gecommuniceerd als iets speciaals. Act as if it's normal. Slim!
Op de eerste festivaldag organiseerde Paradise City samen met de Event Confederation een rondleiding waarop verschillende Belgische spelers aanwezig waren, waaronder ook Pukkelpop. Op die manier investeert Paradise City ook in wat onze CEO Jeroen Vereecke eerder al eens "besmettingsimpact" heeft genoemd.