In deze eerste aflevering van de Robi Water Podcast praat onze oprichter Jeroen Vereecke met Patrick Doyen. Patrick is één van de Co-founders bij Robi. Hij werkte meer dan 20 jaar in de drankenindustrie. Als marketing manager bij Spadel en later Coca Cola, zat hij mee aan het stuur bij de lancering van het watermerk Chaudfontaine.
"Flessenwaterbedrijven zijn meester in het vertellen van verhalen over de natuur. Terwijl wat zij doen is; een fabriek neerzetten middenin een natuurgebied, en er vervolgens met honderden zware vrachtwagens door rijden voor het transport van al hun flessen."
Er lopen in België wellicht niet veel mensen rond die meer weten van marketing in de frisdrank-en waterindustrie dan Patrick. Veel van de inzichten en strategische keuzes die we bij Robi gebruiken, zijn dan ook gebaseerd op zijn kennis. Het leek ons dan ook een fijn idee om voor deze eerste aflevering Patrick nog eens uit te vragen over de commerciële aspecten van de flessenwatermarkt.
Hoe zijn de flessenwatermerken erin geslaagd om van hun business een miljardenbusiness te maken? En wat was er enkele maanden geleden aan de hand toen in de Franse media berichten verschenen over frauduleuze waterbehandeling bij Nestlé en andere flessenwaterproducenten?
Deze en vele andere vragen beantwoord Patrick met veel kennis van zaken. Veel luistergenot.
Deze podcast werd opgenomen door Gil Plaquet, met dank aan Publika in Gent voor de locatie.
In september raakte bekend dat Nestlé Waters in de zaak van de flessenwaterfraude een schikking heeft getroffen met het Franse gerecht voor een bedrag van 2 miljoen. Enkele weken later verscheen dan het nieuws dat de Franse consumentenorganisatie Foodwactch een nieuwe rechtszaak startte tegen Nestlé. Wordt ongetwijfeld vervolgd...